bmenu1     fb1    insta1  

Börzsöny körbe

Ha tavasz, akkkor felkészülési időszak. Mióta bringázom, tudom, hogy felkészítő túrák nélkül nem tanácsos elindulni  egy komolyabb nyári túrára. Idén nagyon későn jött a tavasz. Még március közepén is fagyott és havazott. Csak reménykedhettünk benne, hogy áprilisban már végre meg lehet nyomni a bringázást is, nemcsak téli sapkában, sálban és kesztyűben dideregni a munkahelyig és haza. Március végén már nem bírtuk tovább. Bár még mindig fagyos volt az idő, a Fagyoskatona nem várhatott tovább, Alizzal felkaptattunk a Pilisbe. Kezünk-lábunk lefagyott március 25-én, de egyszerűen nem húzhattuk tovább. Április elején a húsvéti szünetben Diával elutaztunk egy hétre Mallorcára.Aliz ezalatt Bimbyvel a Budai-hegységben, a Hármashatár-hegy-János-hegy környékén készült. 

Április közepén aztán egycsapásra beköszöntött az igazi tavasz, kellemes 25 fok feletti hőmérséklettel, sok-sok napsütéssel. Így eljött az ideje egy kiadós bringázásnak. Mivel a tevezés alatt megismerkedtem a grúz adottságokkal, megpróbáltam a felkészítő túrát is hasonló környezetbe helyezni. Ehhez apró, rosszabb minőségű erdei utak, földutas szakaszokkal és jó sok szint kell. Így ideális választásnak bizonyult a Börzsöny.

Április 22-én vasárnap Diósjenőről indult a túra. Aliz vonattal, én pedig Lakihegyről egészen Verőcéig bringával jöttem fel a Dunakanyarba, hogy együtt zötyögjünk a környék  igazán "vadromantikus" vasútvonalán a Börzsöny lábáig. Jó fej volt Ali, mert telefonon feltett kérdésemre, miszerint melyik kocsiban találom meg, azt válaszolta "hátulról a másodikban". Befutott a "szerelvény", pontosabban a Piroska, 3 azaz három kocsival. "Akárhogy is nézzük, hátulról a második csak a középső lehet, de az előlről is a második". Kicsit fura volt a helyzet, de mivel láttam két bringát ide pakoltam  fel. Persze Ali nem volt sehol. Pontosabban itt zötyögött mögöttem jó fél órát a "középről hátrafelé a második kocsiban".

Diósjenő után aztán kénytelen volt beérni a társaságommal, ugyanis megkezdtük azt a 95 km-es szakaszt, mely valójában a túra gerincét képezi:

Már Diósjenőn sikerült eltévednem, így egy földúton közelítettük meg a Závoz-nyeregbe vezető utat. Gyorsan elfogyott a domb, s hosszasan engedtük a gépeket a Kemence-patak völgyébe. Királyházáig nem is jött szembe semmi, csak néhány kósza bicajos, és egy egykocsis kisvasút szerelvény, melynek mozdonyvezetője szélesebb volt, mint a mozdonya. Kemencén megállapítottuk, hogy vehetnénk tyúkokat darabját 650 Ft-ért, sőt 10 darabtól akár házhozszállítást is kérhetnénk (milyen jó szülinapi ajándék lenne valakinek), ám beértük a Dizzyvel, melyet a nyugati ill. váci Lidl szolgálatatott számunkra. Ali megint bizonyította, hogy egy korty üdítőt meg lehet inni három húzásból.

Kemence után először dombos, majd unalmas szembeszeles szakasz következett a széles Ipoly-völgyében, hosszú egyenesekkel. Már nagyon vártam, hogy újra a nyugalmas hegyi utakon tekerhessünk. Nagybörzsönynél dobtunk egy balost, s egy laza kaptató után már fent is voltunk a falucskában. Rövid térképészkedés után megtaláltuk azt a földutat, mely a falu után 2 km-rel vált majd aszfaltos útra és felvisz minket Nagyirtáspusztára. Hát igen, olyat gyakran látni, hogy elfogy az aszfalt, ahogy behatolunk a hegyekbe, de olyat, hogy a hegyekben jön meg, nem nagyon. Pedig itt így van. Tehát először tolva, majd lassan tekerve kaptattunk fel a zöldben, alattunk egyre jobban eltünedeztek Nagybörzsöny házai. Kerestünk egy hűvös, nyugis, helyet, ahol békésen megebédeltünk, majd nekivágtunk a délutáni szakasznak.

Jó is, meg nem is, hogy a túra legnagyobb emelkedőjét a végére tartogattam. Jó, mert tudja az ember, hogy ha feljutott nincs tovább, de ugyanakkor fáradtan érkezik meg a lábához, így nehezebb nekiindulni. Ali már többször jelét adta annak, hogy kezd fáradni, de egyelőre csak szóban (ezt hívják nyafogásnak). Talán egy hangyányit jött lassabban a dombokon (nagyon tartalékolt a végére), másban még nem hagyott nyomot rajta a megtett kb. 80 km (1000 méter szinttel). Persze jobb nyafogva feljönni, mint elmelt fővel lent maradni, ez is igaz!

Kóspallag után azonban még át kellett jutnunk Királyrétre (itt van egy finom 14%-os emelkedő) ezután kezdthettük meg csak a hosszú hegymenetet a Nagy-Hideg-hegyre. Jó hatszáz méter szint várt még ránk a következő 11 kilométeren, ráadásul ebből négyszázat kavicsos úton kell megtenni. Itt lett elegem a sok-sok negatív megjegyzésből, s magára hagytam Alit, tudván, ha nem tud feljönni, úgyis erre megyünk lefelé is. Persze gondolhattam volna, hogy ezt nem engedi a büszkesége. Pontosan délután öt órakor értem fel a csúcsra, ő 25 perccel utánam jelent meg. Térde sajgott, ezen kívül semmi baja nem volt. Szerintem fel sem fogta, mekkora tettet vitt végbe ma délután!

Jó 20 perces pihenő után nekieresztettük a Dunáig tartó hosszú lejtőnek, s meg sem álltunk Kismarosig, ahonnan vonattal tértünk vissza Budapestre. Itt vége is lehetett volna a túrának, de nem annak, aki dombon lakik! Aliz azt már megtanulta, hogy minden túra egy jókora kaptatóval ér véget. Most még sajnálja, de egyszer még hálás lesz érte a sorsnak, hogy pont oda költöztek.


A túra adatai:

  • Dátum: 2018.04.22
  • Útvonal: Lakihegy - Budapest - Göd - Vác - Verőcse (vonattal) Diósjenő - Királyháza - Kemence - Nagybörzsöny - Nagyirtáspuszta - Kóspallag - Királyrét - Nagy-Hidegy-hegy - Kismaros
  • Táv: 170,4 km (Aliznak 114,2 km)
  • Átlagsebesség: 17,5 km/h
  • Menetidő: 9 óra 29 perc
  • Szintemelkedés: 1740 m (Aliznak 1640 m)

 

 

Életút

 

26
év
4
földrész
58
túra
51
ország
225706
km

Mérföldkövek

italylogo usalogo norwaylogo japan logo 2 pamir

Könyvek

bringaselolap     kka borito elo     Japn borto    Pamir Highway borito

Két keréken a Nagyvilágban

A honlapot szerkeszti és a túrabeszámolókat írta: Puskás Zoltán (pusizoli).
A nagyvilagban.hu a következő, korábban az alábbi címeken elérhető weboldalat tartalmát egyesíti:

  • pusizoli.extra.hu
  • pusizoli.weboldala.net
  • pusizoli.notabringa.hu
  • usa.notabringa.hu

Az oldal tartalmi elemei - a forrás-megjelölés és szerzővel való egyeztetés után - szabadon felhasználhatóak.

Köszönjük látogatásod!

Közösségi oldalunk

© 2018 Két keréken a Nagyvilágban

Keresés

logo1

Tovább a hegymászós oldalra

Hegyi logo2

Free Joomla! templates by AgeThemes

This website uses cookies

A webhely cookie-k segítségével elemzi a forgalmat. A webhely használatával elfogadja a cookie-k használatát.
Statisztikák készítése céljából a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet.