Vorarlberg 2021

A 2021 nyarára tervezett nyári nagycsapatos túránk helyszínéül Ausztria legnyugatibb tartományát választottuk. A szomszédos Tirolban az elmúlt évek során sokat kalandoztunk, de Vorarlberg Svájccal határos csúcsai eddig még kimaradtak a repertoárunkból. Végül a nagyobb csapat nem jött össze, de az időjárás végig velünk volt, így hibátlanul teljesítettük az előzetesen elkészített túratervünket.

ausztria Switzerland

Kletterezés és magashegyi túrázás Vorarlbergben

Vorarlbergben, Ausztria - az Arlberg-hegység által elzárt kicsiny nyugati tartományában a tirolihoz hasonló körülmények fogadnak minket. Az Ill-folyó völgyétől délre eltávolodva egyre magasabb vonulatok húzódnak a svájci határig. Mi elsősorban a nehezebb, D - D/E drótkötéllel biztosított útvonalakon meghódítható csúcsokat és látványos, vízesés mellett haladó, de alacsonyabb régióban lévő klettersteigeket szemeltük ki, s a végére bevállaltunk még egy háromezrest is a Silvretta-hágó közelébe.

Hat napos hátizsákos magashegyi túrák, és klettersteig útvonalak Nyugat-Ausztriában:

• Túra időpontja: 2021. augusztus 8-15.
  • Meghódított hegycsúcsok: Knoppenjoch Spitze (2680 m), Lorfenkopf (2689 m), Weiβschrofenspitze (2754 m), Saulakopf (2517 m), Sulzfluch (2818 m), Piz Buin (3312 m)
  • Résztvevők: Bodó Aliz, Halmos Tamás, Puskás Márton, Puskás Zoltán
  • Térképek (tervezett útvonalak, nem mindegyiket teljesítettük a rajzolt módon)
  • Itiner
  • Fényképalbum

Programterv

0. nap (augusztus 8. – vasárnap)

Kiutazás Magyarországról.

1. nap (augusztus 9. – hétfő)

Első nap felautóztunk az Arlberg-hágóba 1793 m magasba. Innen indul majd az első akklimatizációs kör az Arlberger Klettersteig megmászásával. Túránk részben Voralrlberg, részben Tirol tartományban volt. A túra 15,4 km hosszú, 1343 m szinttel. Ebből a mászás 4 órát vesz igénybe egy helyenként D nehézségű kitett geringen.

2. nap (augusztus 10. – kedd)

A mai nap reggel a Fallbach Klettersteigre indulunk mely követlenül a főút menti sziklákon emelkedik. 540 méternyi mászás vár ránk a fél órás felgyalgolás után, összesen 4,5-5 óra alatt teljesíthető az útvonal. Nehézsége: C/D.

Délután hátizsákkal feltúráztunk a Lühner-tóhoz 2000 méterre, itt töltöttük az éjszakát.

3. nap (augusztus 11. – szerda)

A második hosszú túránkon már a Rätikorn-hegység egyik jellegzetes csúcsát vettük célba. A Saulakopf klettersteig beszállása nagyjából egy óra gyaloglásra volt a tótól, ez egy D/E nehézségű 380 m hosszú út.  Délelőtt megmásztunk, délután pedig már indultunk fel a következő csúcsúnk "alaptáborába".

4. nap (augusztus 12. – csütörtök)

Az negyedik napon ismét komoly feladat állt előttünk. Egy barlangos kletteren jutottunk fel a Sulzfluch északi oldalán, majd beereszkedtünk a svájci oldalba, s innen másztuk meg a csúcsot  (2818 m) a róla elnevezett D nehézségű úton. 18 km-t gyalogoltunk a mai napon  1962 m szinttel.

5. nap (augusztus 13. – péntek)

Pihenőnapot tartottunk, délelőtt strandoltunk, délután pedig megmásztunk St. Anton in Montafon falucska mellett található rövid vízeséses klettersteiget. Fent aludtunk a Silvretta úton a hágó közelében.

6. nap (augusztus 14. – szombat)

Utolsó napra hagytuk a legszebb csúcsot, melyet egy gleccsertúrával és egy könnyű mászással közelítettünk meg a Silvretta út hágójától a Bielerhöhé-től. Az útdíj 16,5 euró 1 autóra. A túra 23,8 km hosszú, de csak 1275 m szint van benne, végig igazi magashegyi környezetben halad. A gleccseren jól jön a hágóvas, de a meredeksége nem vészes. A csúcsot egy II-es nehézségű szabadmásszással közelítettük meg a gleccserplató tetejéről. A túra legkritikusabb része a gleccser alatti omladékos rész, illetve a gleccserszakadékok voltak, melyeket egy jókora jobb kerülővel egész jól ki lehetett kerülni.

FÉNYKÉPALBUM

Az Arlberger Klettersteig egyik gerincszakaszán kapaszkodunk felfelé.