Irány Kelet-Anatólia

Kelet-Anatólia Törökország legnagyobb kiterjedésű és legnagyobb átlagmagasságú régiója. A terület hegyeinek magassága átlagosan 3000 méter (valójában már a Munzur Vadisi is Kelet-Anatóliához tartozik). Utunk első szakasza átvezető-jellegű lesz, néptelen viszonylag sík jellegű vidéken haladunk keleti irányban, a síkságokat kisebb-nagyobb hágók választják el egymástól. A zazák lakta Tunceli tartományt gyorsan elhagyjuk, s helyette megérkezünk a kurdok földjére. Az Iránból származó, azzal rokonságban álló népcsoport a saját nyelvét beszéli, s függetlenségéért harcol a törökökkel. Emiatt kisebb-nagyobb összetűzések, katonai ellenőrzések lehetnek a vidéken. Számuk 11-15 millió fő. A szakasz legérdekesebb része az utolsó napra esik. Ekkor érjük el ugyanis Törökország legnagyobb tavának, a Van-tónak a vidékét. Feltekerünk a Nemrut-vulkán krátertavához és a szakaszt a négyezres vulkánóriás a Süphan lábánál fejezzük be.

A következő 4 nap útvonala:

Tovább kelet felé

A mai nap nem bővelkedik látványosságokban. Egyhangú országúton haladunk keleti irányban, egész nap ezer méter feletti tengerszint feletti magasságon, melyről több 1500 feletti hágón át kell kelnünk. Célunk, hogy minél több kilométert magunk mögött hagyjunk, s így minél több időnk legyen a Van-tó környékére.

Elérjük a Van-tó környékét

A mai nap már javában kurdok lakta vidéken tapossuk a pedált. Áthaladunk Mus városán.

Mus (1317 m, 70 ezer lakos)

Többségében kurdok lakta tartományi székhely. Régen az Uratu-királyság központja volt. Középkorban az örmény Taron tartomány fővárosa. Ősi örmény templomok maradtak fenn.

Időjárás Musban:

Find more about Weather in Mus, TU
Click for weather forecast

A késő délutáni órákban elérjük Tatvan városát, s egyben Törökország legnagyobb tavának, a Van-tó  vidékét.

Van-tó (1647 m tengerszint feletti magasságon)

Törökország legnagyobb tava. Rendkívül sós, sótartalma megegyezik a Holt-tengerével. Vulkanikus tevékenység közben keletkezett, a Nemrut vulkán zárta el az útját, így nincsen lefolyása. 120 km hosszú, 80 km széles, legmélyebb pontja 457 m. Felülete 16,5-szer akkora mint a Balaton! Magas nátriumtartalma miatt rendkívül csípi az érzékeny bőrfelületet, sebet. A ruháink mosószer nélkül is tiszták lesznek vizétől. Tatvan és Van városa között vasúti komp közlekedik, mely összeköttetést biztosít Törökország, Irak és Irán között.

Időjárás Tatvanban:

Find more about Weather in Tatvan, TU
Click for weather forecast

A kora esti órákban - reményeink szerint - megkezdjük a felkapaszkodást a Nemrut vulkán oldalába, melynek kráterében egy csodás tó található.

Nemrut-vulkán (3050 m – mi 2523 méterre mászunk fel)

A főúttól 18 kilométeren 854 méteres szintet kell legyőznünk a vulkán 2523 méter magasan található pereméig. Az út jókora kanyarokat ír le, s csupán egy falu található rajta. A peremről hatalmas a kilátás a Van-tóra, majd átbukva belátunk a vulkán kráterébe, ahol egy kicsiny krátertó található (2252 méteren).

Legurulván először egy kisebb tavat érintünk, majd utána lesz egy kereszteződés, ahol letérhetünk a nagy tó partvidékére.

Az út 5 km hosszú, először az Ili gölü-t érinti, majd utána nemsokkal elérjük a Nemrut gölüt. Be van tervezve az útvonaltervbe, ha nem vagyunk csúszásban, ill. ha az út minősége járható, akkor nem érdemes kihagyni.

A Van-tó partvidékén kerekezve

Ma visszatérünk a Van-tó partvdékére, egészen Adilcevaz városáig haladunk.

Időjárás Adilcevazban:

Find more about Weather in Adilcevaz, TU
Click for weather forecast

Megkezdjük az előkészületeket a holnapi vulkánmászásunkhoz, s ha időnk, s a lehetőségek engedik, akkor neki is indulunk a gyalogtúrának.

A Süphan meghódítása

A mai napon gyalogtúrára indulunk, célunk a négyezres vulkánóriás meghódítása.

Süphan-vulkán (4058 m)

Törökország harmadik legmagasabb hegye. Dupla kráterű vulkán. Az első perem (3900 m környékén) után kisebb tavak, gleccserek találhatók, s ebből emelkedik ki az utolsó kúp. A mászás Harmantepe faluból indul 2125 méterről, szintkülönbsége 1933 méter. A túrához egy teljes nap igényeltetik (8-10 óra gyaloglási idővel). Vizet nagy tételben vigyünk, mivel meleg lesz, s vízszerzési lehetőség az út során nem lesz. Ha az előző szakaszokon sikerül pluszt gyűjtenünk, akkor érdemes másfélnaposra tervezni, este, nem túl melegben indulni a s félúton valahol megaludni a hegy oldalában.

Kilátás a csúcsról a Van-tó irányába