Pünkösdhétvégén négy napos útra indultunk Petivel és Csabival. Norvégia fagyos hágói után most a horvát szigetek egyik legkopárabb képviseőjét: Pag-ot és a fölé magasodó Velebit-hegységet vettük célba.
![]() |
Pag - Velebit 2023 kerékpártúra
Amit a túráról tudni érdemes
A horvát tengerpart már régóta belopta magát a szívembe, s igyekszem ezt a varázslatos vidéket a fiaimnak is megmutatni. Az elmúlt tavasszal Hvar és Brač szigetein kalandoztunk, idén visszatértünk az egyik régi, klasszikus útvonalra, mely a parti hegyvonulattal hosszan párhuzamos Pag-szigetét járja végig. Horvátország ötödik legnagyobb szigetének keleti partvidéke a Velebit hegység felől átbukva érkező bóra szél hatására roppant kopár és sziklás. A szigeten mindössze 8000 ember él. Északi irányból komppal érkezünk meg, majd délkeleti irányban a Pag-hídon hagyjuk el a szigetet, majd a Paklenica Nemzeti Parknál visszafordulva már a magistrálén haladunk vissza északi irányba egészen Karlobagig. A túra utolsó felvonásában pedig feklaptatunk a Velebit köves útjaira és átkelünk az 1411 méteres magasságú Alan-hágón, ahonnan egy lendülettel gurulunk vissza a túra kiindulás pontjára, Jablanacba.
A túra adatai:
- Indulás: 2023.05.26
- Érkezés: 2023.05.29
- Időtartam: 4 nap
- Teljesített táv: 265,4 km
Fényképalbum
A túra útvonala
![]() |
Jablanac - Prizna (komp) - Novalja - Pag - Posedarje - Seline - Starigrad - Tribanj - Karlobag - Ravni Dabar - Kugina kuca - Velki Alan-hágó - Jablanac |
Az útvonal térképen
a részletes, nagyítható térképhez kattints a képre
A túra résztvevői
- Puskás Csaba
- Puskás Péter
- Puskás Zoltán
Túrabeszámoló
0. nap - 2023.05.25
Péntek délután 4 órakor indultunk Budapestről autóval. Csabi gépe befért a csomagtartóba, a másik két gép kerekeit is kiszereltük, így jóval kisebb volt a légellenállásunk, mintha a tetőn vittük volna a gépeket. Nagykanizsán álltunk meg bevásárolni. Nem sokkal éjfél előtt érkeztünk meg Stinicába. A kompkikötő feletti dombon állítottuk fel a két sátrat, s gyors fürdés után nyugovóra tértünk a kellemesen enyhe, húszfokos mediterrán éjszakában.
1. nap - 2023.05.26.
DST: 53,97 km
TM: 3:50:36
Hajnali egy után a semmiből irdatlan szél kerekedett, egészen a reggeli ébredésig csapkodta sátrainkat. Néha az az érzésem volt, hogy fejünkre dönti a ponyvát. Nem sokat aludtam az éjszaka, s már reggel 7-kor talpon voltunk. Felautóztunk magistralén található a benzinkútig, reggeliztünk, összeraktam a gépeket, majd levittem az autót Jablanacba, s visszafutottam a srácokhoz. Ezt a 250 méter szintet inkább egyedül tettem meg, nem akartam a túra első kilométerein már teljesen lesokkolni őket egy négy kilométeres, szembeszeles emelkedővel. Olyan szél volt ugyanis a hegy felől, hogy futva sem volt könnyű haladni.
A magistrale reggel nem volt vészesen forgalmas, viszont nagyon oda kellett figyelni a széllökésekre. Ezen a szakaszon végig fent kanyarog az út, kétszázötven méteres magasságban, s nagyon oda kellett figyelni, főleg a völgyekben lefutó áramlatokra, melyeket szélzsákos táblával előre is jeleztek. Legurultunk Prizna falucska védett öblébe, s amíg a kompra vártunk, megmártóztunk az Adria kellemes hűvös vizében. 11 körül indult át a komp, s negyed óra múlva már Pag szigetén gyűrtük az első kopár kaptatót. A táj itt olyan, mintha egy idegen bolygóra tévedtünk volna, minden kopár, növényzet csak elvétve akad. A dombon átbukva gyorsan megérkeztünk Novalja városába, s bevásárlás után hosszan elidőztünk a strandon. A védett öbölben nagyon kellemes volt az időjárás, s a víz is melegebb volt, mint még reggel a Velebit lábánál. Találtunk egy elhagyatott felfújható vizi vidámparkot, így nagyban ment a játék, a csúszdásás, mászás. Csak délután 4 után indultunk tovább. A város után megerősödött a forgalom, de szerencsére nem sokat kellett mennünk a főúton, a sziget névadó városát egy néptelen földúton közelítettük meg. Meseszép volt ez az útvonal, a hosszan elnyúló öböl hangulatos falvaival és a föléjük magasodó hófehér sziklafalakkal.
Pagban söröztünk egyet, majd a város mellett található apró erdő rejtekében táboroztunk le. Tésztát főztem vacsorára, s tegnapi mozgalmas éjszaka nyomait magunkon viselve gyorsan nyugovóra tértünk.
2. nap - 2023.05.27
DST 77,24 km
TM 4:44:45
Reggel fél 8 körül kászálódunk elő a sátrainkból. Pagban reggeliztünk, majd nekindultunk a sólepáró telep mellett haladó, viszonylag sík útvonalnak. A szél mára sem csitult, de itt szerencsére védve voltunk tőle egészen a Pag-hídig. Megálltunk a sziget végén található erődnél, s óvatosan átkeltünk a 28 méter magas, 301 méter hosszú hídon. A terep dombosabb lett a szárazföldön, de szépen haladtunk, így nem sokkal dél után már fagyival és gumicukorhamburgerrel ünnepeltük a délelőtti szakasz leszárását Posedarje falucskában. Ez egy elhagyatottabb üdülőfalu, a védett Novigrad-i tengeröbölre nyílik, melyet egy szűk szoros köt össze az Adriával. A vize is sokkal édesebb volt.
Négy óra után vágtunk neki a délutáni szakasznak. Először át kellett kelnünk a Novsko Ždrilo-szoroson. A pirosra festett impozáns Maslenica-híd 55 méter magasan és 315 méter hosszan ível át a meredek falú szoroson. A túloldalon legurulva már karnyújtásnyira éreztük magunktól a Velebitet. Starigrad városában vásároltunk be vacsorára. Tíz kilométer után találtunk egy elhagyatott kis nyaralóházat az egyik öböl partján, bár az ablakai hiányoztak, mégis védettebb volt, mint nyílt terepen sátrazni. A szél ugyanis még mindig nem csitult, nagyon erősen fújt a Velebit irányából.
3. nap - 2023.05.28.
DST 76,11 km
TM 6:11:46
Túránk harmadik napján vártak ránk a legnagyobb kihívások. Karlobag városáig az első 40 kilométert még a szorosan a tengerparton kanyargó magisztrálén tettük meg. Ez az útvonal nagyon látványos, öbölről öbölre halad a meredek falú hegység oldalán néha karnyújtásnyira a tengertől Sok-sok tengerparti útvonalat bejártam már bringával, de váltig azt állítom, hogy ez a szakasz a legszebbek között van. A szél továbbra sem engedett utunkra minket, de a terep adottságainak köszönhetően már nem játszott olyan szerepet, mint kint a szigeten: az öblökbe behajtva rendesen megfogott minket, cserébe a kivezető oldalon segített, így viszonylag jól tudtunk haladni, még a Karlobag előtti 130 méteres domb sem állíthatott meg minket. A városban ismét strandolás volt a program, s az egyetlen kicsi bolt meglepően nagy forgalma után csak délután négy körül sikerült nekiindulni a hegyes szakasznak. A Stara Vrata hágó irányába kapaszkodtunk fel, gyorsan alánk került a tengerpart. Nyolc kilométer és nagyjából 650 méter szint megtétele után egy mellékúton folytattuk a kapaszkodást egészen a Dabar-hágóig (915 méterrel a tengerszint felett). Innen megszűnt a meredekség és az aszfalt is. A kavicsos úton még 14 dombos kilométer várt ránk a Kugina kuca menedékházig. A ház melletti elhagyatott épületben húztuk meg magunka éjszakára. A fiúk az 1600 méteres szintemelkedés és a kemény, kavicsos terep után gyorsan nyugovóra tértek.
4. nap - 2023.05.29.
DST 58,06 km
TM 3:26:22
A túra leghűvösebb reggele ezer méter felett köszöntött ránk. Még a végtelen erdőségekben reggeliztünk, majd szépen felkanyarodtunk az Alan-hágó felé. A fiúk teljesen kipihenték a tegnapi nagy menetet, új erővel vágtak neki az utolsó megpróbáltatásnak, melynek a túloldalán már a tenger képe fogadott megannyi hófehér szigettel. Beöltöztünk a guruláshoz, majd nekieresztettük a gépeket a lejtőnek. Ez a húsz kilométeres ereszkedés zárta a túrát egészen a tengerparti Jablanac falucskáig, ahol egy szuper fürdéssel és ugrálással zártuk a négy napos programot és délután negyed kettő körül elindultunk hazafelé.