bmenu1     fb1    insta1  

Detoit és Chicago nagyvárosok között viszonylag sík útszakasz elé nézünk a következő négy napban:

 

 

Július 4-én, a nagy amerikai nemzeti ünnepen két nagyvárost is érintünk: Ann Arbort és Jacksont.

Ann Arbor       (114 ezer lakos, 237 m tszfm.)          

Michigan állam 6. legnagyobb városa. 2008-ban 27. helyen felkerült a Money magazin „Amerika 100 legélhetőbb városa” listájára, s 2010-ben a Forbes magazin is említi, mint Amerika egyik legélhetőbb városát. Itt található a Michigan University világhírű oktatási intézmény.

 

Jackson           (33 ezer lakos, 284 m tszfm.)

Következő nagyobb városunk 58 km-re Ann Arbortól. Beceneve: Ther Rose City. Egy átlagos amerikai város. Folytatódik az előző szakaszon megismert nem túl izgalmas, dombos terep.

Július 5-én főbb látványosságoktól mentes útszakszt tudunk le.

 

Július 6-án a délutáni órákban megpillantjuk a Michigan-tavat.

Michigan-tó édesvizű, az észak-amerikai Nagy-tavak tórendszer harmadik és a világ ötödik legnagyobb kiterjedésű tava (felülete több, mint százszorosa a Balatonénak). A Nagy-tavak között egyetlen, melynek területe teljes egészében az Amerikai Egyesült Államokon belül fekszik. Nyári hőmérséklete 21 fok körüli. Legnagyobb mélysége 282 m. A Huron-tóval közös vízfelülete van, melytől mindössze egy szoros választja el. Mi 110 km-t teszünk meg 2600 km-es patvidékéből.

 

Michigan City  

Nevével ellentétben már nem Michigan államban fekszik. Megérkeztünk túránk ötödik amerikai államába, Indianaba, melyben már a Central időzónába tartozik (eddig az Eastern-ben voltunk). Tehát óránkat egy órával vissza kell állítani (eltérés Budapesthez képest -7 óra).

Jellegzetessége a város után, közvetlenül a tó partján található hatalmas homokdűnék (Indiana Dunes National Lakeshore), mely természetvédelmi terület.

Július 7-én a délutáni órákban érkezünk meg Chicago városába, mely sorrendben 6. érintett államunk: Illinois területén fekszik a Michigan-tó partján.

CHICAGO     (2,7 millió lakos)

(Windy City) A szelek városa, vagy szeles város. Az USA harmadik legnépesebb városa. Közvetlen vonzáskörzetében (Chicagoland) 9,6 millió ember él. Területe a két szomszédos államba Indianaba és Visconsinba is átnyúlik, majdnem egy negyed magyarországnyi területet fedve le.

A városközpontban található a híres Willis Tower (korábban Sears Tower felhőkarcoló, amely az USA legmagasabb épülete (442 m, antennákkal 527 m, 110 emelet), tetejéről, ahol egy kilátó található, fantasztikus kilátás nyílik a városra. Megépítésekor (1973-ban a világ legmagasabb épülete volt, ezt a címet 1996-ig őrizte, ekkor készült el ugyanis a Kuala Lumpur-i Petronas ikertorony. A Sears névhasználati joga 1993-ban járt le, ekkor bérelte ki a Willis cég, mely megszerezte ezt).

 

További érdekességei:

  1. 1A Willis Tower teteje a legmagasabbIllinoisban. Ez a tengerszint feletti 708 m-t jelent, míg a természetes legmagasabb pont a 376 m magas Charles Mound.
  2. 2A torony teteje körülbelülcm-t tér ki a függőleges iránytól a kissé aszimmetrikus tervezés miatt. Ezt néha érezni is lehet az épület tetéjén. A terhelés nem egyenletesen oszlik meg az alapon, ez is ennek az aszimmetriának köszönhető.
  3. 3Minden egyes vihar során 2–6 alkalommalvillám a Willis Tower antennájába. Ez évente körülbelül 50–110 villámcsapást jelent.
  4. 4A 103. emeleten, az utca szintjétől 412 m-re, található Amerika legmagasabban lévő mosdója.
  5. 52006 május 23-án a rendőrség letartóMiamiban hét embert azzal a váddal, hogy a torony ellen terrortámadást terveztek.
  6. 6A tornyot kétszer mászták meg, előszö1981. május 25-én Dan Goodwin, másodszor Alain Robert 1999-ben. Goodwin hét és fél óra alatt érte el a torony tetejét. Robert állítása szerint ez volt élete egyik legnehezebb megmérettetése, mivel az utolsó 20 emelet ablakai csúszóssá váltak a köd miatt. A torony tetején mindkettejüket letartóztatták birtokháborítás vádjával.

A Willis Tower kilátóterasza, a Skydeck, 1974. június 22-én nyílt meg a torony 103. emeletén. 412 m magasan van, és Chicago egyik leghíresebb nevezetessége. Az ide látogatók megtapasztalhatják, mennyire leng ki a torony egy szeles napon. Derűs időben el lehet látni Illinois-on túl is, Indiana, Michigan és Wisconsin államokig.A kilátóba körülbelül 60másodpercig tart az út két szupergyors lifttel. A Skydecket évente 1,3 millió turista látogatja meg, ami Chicago hetedik leglátogatottabb turistacélpontjává teszi a tornyot.

2009 januárjában jelentős felújításokba kezdtek, többek között egy üvegből épített kiszögellést terveznek építeni, ami 1,22 métert lógna ki a Wacker Drive fölé. Ez lehetővé teszi, hogy a látogató lelásson az utcára, ami 412 m mélyen van a lába alatt. A 99. emeleten van egy második Skydeck, ez fogad látogatókat, ha a 103. emeleti zárva van. A turisták a torony déli részén, a Jackson Boulevard-on található bejáratot használhatják. Belépő: 15 dollár.

Feltétlenül menjünk végig a Magnificent Mile-on, ez Chicago híres sugárútja, ahol a legelőkelőbb üzletek sorakoznak.

Chicago Historical Society fenséges épületében megismerkedhetünk a város és Illinois állam történelmével.

Keressük fel a város híres múzeumait, a Museum of Science and Industry-t, amely az elmúlt két évszázad tudományos és technikai fejlődését szemlélteti csodálatos gyűjteményével.

További érdekes látnivalóval szolgál a Museum Campus, ahol, három különböző témájú múzeum található. Ezek az Adler Planetarium and Astronomy Museum, ahol egy lenyűgöző csillagászati gyűjteményt tekinthetünk meg, a Field Museum, amely egy természettudományi gyűjteményt mutat be, és a John G. Shedd Aquarium, ahol sokféle állatfaj képviselőjével ismerkedhetünk meg. Ha egyéb kikapcsolódásra vágyunk, akkor látogassunk el a város szórakoztatóközpontjába a Navy Pier-be, ahol többek között, óriáskerék, és ringlispílek várják a szórakozni vágyókat.

Július 8-án a délutáni órákban Dia hazaindul a nagyváros repteréről. Madridi átszállással magyar idő szerint július 9-én 11:45-kor érkezik meg Bécs-Schwechat reptérre, így remélhetőleg hamarosan olvashatjátok az élménybeszámolóját.

 

Detroit varosa elott azt a dontest hoztuk, hogy feadjuk az addigra osszegyujtott mintegy 60 km-nyi elonyunket, es elfogadjuk Chatilin vendeglatasat. Igy utolag jol dontottunk, hiszen tenyleg nagyon kedves vendegszeretetben volt reszunk, finom vacsorat, s nem utolsosorban lathattuk Detroit varosat ejjel is, ami kulonos elmenyt jelentett szamunkra.

Igy viszont a 444 km teljesitesehez Chicagog ujra 111 km/napos atlagot kellett hoznunk. Ugy gondoltuk, hogy az elso napokat meghuzzuk, hogy maradjon ido a nagyvaros bejarasara. Ez sikerult is, hiszen a dombos michigan-i tajon mar elso nap 140 koruli napot teljesitettunk. Ann Arbor varosa utan egy kis eltevedes kovetkezteben eredeti utunktol kisse delre a Highway 12. uton haladtunk. Ez a nevevel ellentetben nem autopalyat jelent, hanem hosszu, allamokon ativelo utvonalat. A forgalom junius 4 leven nem volt veszes, s az ut is megannyi latnivaloval szolgalt. Rengeteg to mellett haladt el erdokon, hatalmas mezokon kereszul. Este Moscow nevu falucskaban aludtunk, mely csak neveben hasonlit az orosz fovaroshoz. Azert a szokasos petardazas, tuzijatek itt sem maradt el. Masnap mar kisse egyhangubb volt az ut, sok sok vegtelen kukoricamezovel az egyre simabb tajekon. Julius 6-an aztan elertuk a Michigan-to partvideket. A sziesztat mar New Buffalo varosa homokos strandjan toltottuk. A hatalmas to elso latasra semmiben nem kulonbozik egy tengerparttol. Vegtelen homokos strandok, hullamok, rengeteg motorcsonak, szorfosok, standolok, akik nem riadtak vissza a mintegy 20 fokos viztol. A standolast egy jokora zivatar szakitotta felbe, de sikerult fedett helyre huzodnunk elole. Chicagohoz kozeledve aztan egyre jobban ipari jelleget oltott a taj, hatalmas kikotok, eromuvek, villamos vezetekek. Talan a nagyvaros elotti utolso udulofaluba mentunk le este, mely az Indiana Dunes National Park kozvetlen szomszedsagaban homokdunekre epult. Furdes kozben talalkoztunk Phillel, aki egy Szlovakiabol kitepelult amerikai fiatalember. O is nagy bringas, igy invitalt, hogy aludjunk meg a kertjeben. Mi ennel eleget is tettunk, s itt is nagyon kedves vendegszeretetben volt reszunk. Kaptunk finom vacsorat, valamint a sorozes sem maradt ki. A sracnak otthoni sorcsapoloja van, azt hiszem szombahelyi barataim kozul sokan lettek volna helyemben ezen az esten :-)

A kertjeben levo pazsiton ejszakaztunk, nem fogadtuk el a haloszoba kenyelmet. Nagyon melegek az ejszakak mar itt is, halozsakra meg hajnalban sincs szuksegunk. Junius 7-en kellemes, meleg nappal koszontott rank. Meg 70 km maradt Chicagoig, melyet a delelotti orakban megtettunk. Delutan megcsodaltuk a varost. Hat nehez ra szavakat talalni. A hatamas varost  a toparti kerekparuton kozelitettuk meg, mely csodasan karban tartott parkokon vezet at. Elsore tengerprati varosnak tunkik, hiszen a masik iranyban a Michigan-to vegtelen viztukre huzodik. A toparton emelkedo felhokarcoloi egyszeruen leirhatatlanok. A varosban Matt vendegszeretetet elvezzuk, aki egy egesz apartmant bocsajtott rendelkezesunkre. Este meg metroval visszamentunk a varosba, hogy jobban szemugyre vegyuk. Fent jartunk a Willis Tower 103. emeleten, mely az USA legmagasabb epulete. Esre pedig elvegyultunk a Chicago-folyo menti setany es a kikoto (Navy Pier) eszmeletlen forgatagaban. Remek este volt. Most hetfo delelott van (julius 8), nemsorara indulunk ki a repterre, ugyanis Dia szamara itt er veget a tura. Nehez lesz egyedul, hiszen Dia, mint mindig nagyon jo tars volt, rengeteget beszelgettunk, s rendre atsegitettuk egymast a holtpontokon. Innen viszont Denverig egyedul kell helyt allnom. Bizom benn, hogy julius 20-ara, Tomi es Feri erkezesere sikerul odaernem!

Amerikának nekivágni nagy kaland. Főleg ha az ember a nagyvárosokat is látni szeretné, mert anélkül ugye nem is lenne érdemes nekiindulni. De mi, a vadkempingezéshez szokott kis csóró turista, mi ilyenkor arra gondolunk, hogy milyen jó is lenne ezt a kalandot is olcsón megúszni. Így akadtunk a bicajosok couch surfing-es oldalára. Itt is ugyanaz a szitu, csak kimondottan kerékpárosoknak: felmész, regisztrálsz, ezáltal lehetővé teszed, hogy hozzád is jöhetnek hasonló őrültek, és te is válogathatsz szerte a világon, kinél szeretnél megszállni. Először féltem, tartottam ettől. Bemenni vadidegenekhez, jópofizni, ki tudja, milyen sorozatgyilkosok is lehetnek, stb…Szóval fantáziám szárnyakra kapott. Aztán eljutottunk Detroitba. Előtte még az is szóba került, hogy esetleg kikerüljük a várost, mert sok rosszat hallottunk mostanában róla, de hát nem azért utaztunk ennyit, hogy most kihagyjuk a lényeget. Szóval bevállaltuk. Caitlin nagyon aranyos volt, a férje egy nem kevéssé őrült kerekes, bicajostetkókkal a vádlijukon (még Zolinak és Nekem is tetszett, pedig tetkó-ellenesek vagyunk) szóval nagyon jópofák voltak. Még az esküvőjükre is egy tandem bicajjal mentek, nagyon édesek voltak. És ehhez még jött az is, hogy nemcsak mindet láttak vendégül, hanem 2 belga nőt Atwerpenből, akik couch surfinggel szálltak meg ott. És szülinapoztunk. És körbevittek egy olyan városban, amitől mindenki féltett bennünket, és nagyon szerették ezt a várost, mert itt születtek és nőttek fel. És hirtelen az ő szemükkel láttuk ezt a helyet, és mi is megszerettük. Ez volt a varázslat. Már nem félek a warmshowerstől. Az emberek jók - ezt hinni kell, különben nem szabad nekiindulni egy ilyen útnak. És ez bebizonyosodott.

1. Élet kicsiben és nagyban

USA? Ha átjutsz a határon, már nincs semmi már határ, se súlyban, de korbanés kocsiban sem (értem ezt mind méretben, mennyiségben), sem házban. Amerika nem aprózza el a dolgokat. Óriási ország, tele hatalmas területekkel, amit ki is használnak. A városok hatalmasak, órákba telik, míg bejutsz valamelyikbe, és onnét ki, a falvaknál viszont észre sem veszed, hol az eleje és hol van a vége, úgy terülnek el abban a hatalmas országban. A végletek uralkodnak ott. Van, hogy egy nap élménydömping fogad, máskor pedig 50 km hosszú, nyílegyenes út, kanyar nélkül. Nehéz ezt megszokni, szerintem ez néha még az ottaniaknak sem megy túl sűrűn. Ez abból is észrevehető, ogy míg a városokba kimozdulnak az emberek, mozognak, futnak és kint vannak az utcákon, vidéken még a postaládáig is autóval mennek, és 100 kg-ot gyakran nyom a mérleg gy családban, sajnos a gyerekek körében is. De ott van a segítőkészségük. Abban is hihetetlen nagyok. Soha nem tudtunk úgy fodulni egy ottani emberhez, hogy az elutasított volna minket. Amerika tényleg meg akarja menteni a világot, és segíteni akar. Ha kicsiben is. Mindenesetre egyszer ki kell próbálni.

Két keréken a Nagyvilágban

A honlapot szerkeszti és a túrabeszámolókat írta: Puskás Zoltán (pusizoli).
A nagyvilagban.hu a következő, korábban az alábbi címeken elérhető weboldalat tartalmát egyesíti:

  • pusizoli.extra.hu
  • pusizoli.weboldala.net
  • pusizoli.notabringa.hu
  • usa.notabringa.hu

Az oldal tartalmi elemei - a forrás-megjelölés és szerzővel való egyeztetés után - szabadon felhasználhatóak.

Köszönjük látogatásod!

Közösségi oldalunk

© 2018 Két keréken a Nagyvilágban

Keresés

logo1

Tovább a hegymászós oldalra

Hegyi logo2

Free Joomla! templates by AgeThemes

This website uses cookies

A webhely cookie-k segítségével elemzi a forgalmat. A webhely használatával elfogadja a cookie-k használatát.
Statisztikák készítése céljából a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet.