Skócia és Benelux

2008 nyarán Európa egyik legesősebb, legzordabb vidékére vezetett utunk. A Skót-Felföld vad szépsége azonban a szinte mindennap a nyakunkba ömlő jéghideg csapadél ellenére is gyorsan megmutatkozott. Betegségek, testi, lelki megfáradás is nehezítette az utat, de így is egy örök emlék marad számunkra.

 Skót Felföld , Holland-mélyföld , Ardennek

Kalandok két keréken Európa északnyugati részén

 

Előszó

„Jövőre menjünk Skóciába bicajjal” – ez a vad ötlet, tavalyi újoncunk, Bimbó László (Bimby) fejéből pattant ki. Bár ekkor még kb. annyit tudott az országról, mint én a kvatumfizikáról. Nem tudni, hogy az angol nyelv gyakorlásának lehetősége, vagy a skót szoknyába öltözött férfiak vonzották erre a tájra (bár mint utólag kiderült valójában egyik sem), láttam fantáziát az ötletben, hiszen az elmúlt évben a hasonló szélességi körön fekvő Skandinávia nagy hatást gyakorolt rám. Nagy Tamás (Tomi) barátunk is régi motorosnak mondható már a csapatunkban, bár ő eddig szabályosan kerülte az olyan túrákat, ahol előreláthatólag gondot jelenthet a hideg időjárás. A tavalyi Skandináv túránkat is kihagyta, de a déli vidékeken (Basel-Barcelona és Montenegró) mindig helytállt. Idén azonban úgy látszik sikerült egy szinttel feljebb lépnie, ugyanis (más lehetőség nem lévén) bevállalta a megpróbáltatást.

Skóciának – az itt élő népek szerint – nem sok köze van Angliához, de azt bizton állíthatjuk, hogy az Egyesült Királyság legszebb vidéke. Délen a Határvidék (The Border) lágy hullámai után az Alföld (The Lowland) nyüzsgő nagyvárosain át a Felföld (The Highland) hegyei (ben) és völgyei (glen), valamint bennük csillogó sok-sokezernyi tó (loch) kölcsönöz egyedi arculatot ennek a varázslatos vidéknek. A csendet és nyugalmat csak a juhnyájak zavarják meg, ideális vidék a kikapcsolódásra, s arra, hogy élvezzük a természet egyszerű és nyugodt szépségét.

A skót királyság 1707. május 1-jéig független állam volt, ekkor azonban az Acts of Union (Az egyesülési törvények) politikai unióba vonta az angol királysággal, és ezzel létrejött Nagy-Britannia. Skócia továbbra is külön állam, és saját törvénykezéssel rendelkezik, s bár pénzneme az angol font, Skóciában a bankok saját bankjegyeket adnak ki. A skót törvények, a skót oktatási rendszer és a Church of Scotland (Skót Egyház) volt az a három sarokkő, amelyek biztosították a skót kultúra és a skót nemzeti öntudat fennmaradását.

Az időjárásról 2005-ös írországi túrám elég tapasztalatot szolgáltatott. Bár az északibb fekvés és a nagy hegyek miatt itt valószínűleg még zordabb körülményekre kell készülnünk. Az időjárás óceáni jellegű, azaz roppant változékony, s nyáron a hazaihoz képest hűvöskés, mindössze 14-16°C a hőmérséklet. Júliusban átlagosan minden 3. napon esik az eső. Skóciában naponta a napsütéses órák száma kevés, átlagosan mindössze 5. Ezeket a komor adatokat a felszerelés összeállításánál persze nagyon komolyan figyelembe kellett vennünk. Így ugyanolyan felszereléseket javasoltam a résztvevőknek, amiket mi már tavaly Skandináviában, hasonló körülmények között teszteltünk.

Persze mi nem arra voltunk kíváncsiak, hogy hogyan esik Skóciában, hanem elsősorban a természeti és kulturális látnivalókért keltünk útra, melyekből bőven szemezgethetünk majd bicajozásunk során. Túránk Skócia legnagyobb városának – Glasgownak – kisebbik repteréről, közvetlenül az Atlanti-óceán partjáról indul. A nagyváros után véget ér az alföld és látótérbe kerülnek a kopár, fűvel benőtt „ben”-ek, zöld rétek, fémesen villódzó tavak, melyek felhős időben komor, sötét színűvé válnak. A második napon érjük el Nagy-Britannia legmagasabb hegyét, az 1343 m magas Ben Nevis-t, melyet meg is hódítunk. A túra nehézsége tulajdonképpen az időjárásban rejlik, no meg azon a nem elhanyagolható tényben, hogy a tengerszintről kell felkapaszkodni rá.

A skót Felföld kietlen kopár vidékein több juh él, mint ember, az ország 5,3 millió lakosának mindössze 4%-a (200 ezer ember). Ennek oka elsősorban a munkahelyek hiányában kereshető. Ugyanakkor itt is élnek még az ősi hagyományok, s a régi gael nyelvet is beszélik. Következő állomásunkon, a Skye-szigeten például kétnyelvű táblákkal találkozhatunk. Ez a sziget impozáns hegyeivel, furcsa szikláival, magaspartjaival, történelmi emlékeivel, kastélyaival Skócia minden szépségét összefoglalva tálalja elénk. Ahogy haladunk észak felé, egyre jobban eltávolodunk a civilizációtól. Utunk a Wester-Ross tengerparti úton éri el legészakibb és legelhagyatottabb vidékeit, majd Skócia fő turistalátványossága, a Loch Ness felé fordul, melynek hírneve jócskán megelőzi szépségét. Közép-Felföld hegyes-völgyes vidékén kanyargunk tovább, tavak és kastélyok mellett, mígnem elérjük a jóval beépítettebb keleti partvidéket. Két hatalmas hídon térünk vissza az Alföldre, pontosabban Edinbourgh-ba, Skócia fővárosába.


map skocia


Azonban túránknak itt még koránt sincs vége. Egy másfél órás repülőúttal egy merőben más világképet tartogatnak számunkra a Benelux államok. Ennek a három országnak (bár már a neve is összefonódott, mégsem szeretik, ha egy kalap alá sorolják őket) megvan a saját egyénisége.

A Holland Királyság Európa északnyugati részén helyezkedik el, közvetlenül az Északi-tenger partján. Területe kicsi, mindössze 41 ezer km2, népsűrűsége Európában a legnagyobb: 16,1 millió lakos zsúfolódik össze a Dunántúlnál kisebb alföldön (387 lakos/ km2) Más lehetőség nem lévén a tenger felé próbál terjeszkedni,és sekély partmenti vizek gáttal való körbekerítésével és lecsapolásával próbál területet nyerni. Ennek köszönhetően az ország egy része a tengerszint alatt fekszik, sőt, az ország fele az 1 méteres magasságot sem éri el! Hollandia életét mindig is meghatározta az állandó küzdelem a tengerrel, komoly védőgátjaik vannak, hiszen egy nagyobb vihar esetén a tenger ezeken áttörve akár az ország harmadát is visszahódíthatná.

Történelmi városok, csatornák, tulipánültetvények, fapapucs, sajt - sokan ezekkel a jegyekkel azonosítják az országot, de nekünk talán a legfontosabb az Európai szinten toronymagasan fejlett kerékpáros kultúra. A zsúfoltság ellenére szinte nincs is olyan hely, ahová nem lehet kerékpárúton eljutni. Ebben a tekintetben is élen jár Amszterdam, mely világhíres liberalizmusáról és nem éppen konzervatív erkölcseiről. Európában egyedül Hollandiában legális a könnyűdrogok fogyasztása.

A Benelux államok éghajlata erősen óceáni jellegű, ami a mi esetünkben hűvösebb, szelesebb lesz, mint az otthon megszokott. Hollandiában júliusban 17°C, szeles, változékony az időjárás, ugyanakkor, ahogy egyre beljebb haladunk a parttól, egyre jobban érvényesül a kontinentális jelleg.

A Belga Királyság a művészetek, a csokoládé, a sör, s újabban a bürokrácia országa is (itt található az EU közponja). Sokkal konzervatívabb ország, mint északi szomszédja. Északi része Flandria, itt holland nyelvű lakosság él, a déli területén Vallóniában francia ajkúak. A két népcsoport erősen elválik egymástól, csupán a főváros, Brüsszel mutat keveredést. Ez a kettősség politikáját is erősen megviseli, így az elmúlt évben már napvilágot láttak hírek az ország kettészakadásának lehetőségéről. Belgium szintén sűrűn lakott ország, lakossága 10,3 millió, a népsűrűség szintén nagyon magas (336,8 fő/ km2. A már említett 2 népcsoporton kívül egy kicsi német ajkú közössége is van, valamint a Hollandiára is jellemző rengeteg bevándorló.

A sík, szinte tengerszinten lévő vidékek után az Ardennek hegyvonulatai felé vesszük az irányt. Errefelé a hangulatos városok mellett ismét előtérbe kerül a táj szépsége is. A hegyek között bukkanunk rá Európa legnagyobb miniállamára, Magyarország harmincötöd részét alkotó Luxemburgi Nagyhercegségre. Északi részét erdők borítják, délen a farmergazdálkodás a mérvadó. Kicsiny terültén számtalan rom található, így az egész ország felvételt nyert a Világörökség listájára. Luxemburg a vörös sziklák országa, melyből vasat állítanak elő.


map benelux


Az országot keletnek elhagyva a festői Mosel-völgyében kalandozunk, mely Németország egyik híres borvidéke. Ezen a vidéken található a Frankfurt nevével fémjelzett, de a várostól közúton 124 km-re található Frankfurt-Hahn Repülőtér. Innen térünk haza otthonunkba.

Bimby, aki élete első 2000 km feletti és két hétnél hosszabb túrájára készül, a felkészülés első időszakában végtelenül lelkes volt. Már szinte egyesével számolta a hátralévő napokat. Már kora tavasszal megkezdtük a felkészülést. Februárban még a skóciainál is zordabb körülmények között zuhogó, jeges esőben másztuk meg a Gellérthegyet, a Várhegyet, a Hármashatár- és János-hegyet egy nap alatt.

Márciusban Cipruson voltunk Diával, így nem tudtunk együtt készülni, az áprilisi túra is kimaradt, így májusban tekertünk legközelebb együtt a Nagy-Hideg-hegyre. Fizikailag minden rendben volt, bár Bimby a tavalyi montenegrói túra utolsó napjaiban nagyon megzuhant, így csak reménykedhettem, hogy idén nem így lesz.

Tomi felkészüléséről szinte semmit sem tudtuk, csak reméltük, hogy a sok-sok csajozás és motorozás mellett azért akad ideje a tekerésre is.

Idén a programok sokasága miatt a hagyományos nyár eleji kétnapos Fertő-túrát sem tudtuk összehozni, így nem tudtunk egy túrán sem közösen tekerni. Pedig ez keményen ellenkezik alapelveimmel!

S az, hogy hogyan küzd meg Bimby élete leghosszabb túráján a honvággyal, Tomi hogyan viseli élete legesősebb túráján az időjárás szeszélyeit, s nekem hogyan sikerül egybetartanom ezt a régi, de mégis most sok tekintetben újnak mondható csapatot, ez a beszámolóból kiderül.

Tovább a túrabeszámolóra

Két keréken a Nagyvilágban

A honlapot szerkeszti és a túrabeszámolókat írta: Puskás Zoltán (pusizoli).
A nagyvilagban.hu a következő, korábban az alábbi címeken elérhető weboldalat tartalmát egyesíti:

  • pusizoli.extra.hu
  • pusizoli.weboldala.net
  • pusizoli.notabringa.hu
  • usa.notabringa.hu

Az oldal tartalmi elemei - a forrás-megjelölés és szerzővel való egyeztetés után - szabadon felhasználhatóak.

Köszönjük látogatásod!

Közösségi oldalunk

Keresés

Free Joomla! templates by AgeThemes